Výcvik psa – radost pro obě strany

Po předchozích ne zcela pozitivních příspěvcích přichází na řadu téma jedno veselé.

Naše rodina si pořídila štěně-trpasličího pudlíka. Tato veřejností často podceňovaná a neoblíbená rasa je jako stvořená pro výcvik a agility training. Naše Honey má teprve 3 měsíce, s výukou jsme začali teprve před třemi dny a už teď jsou vidět velké pokroky.

Ještě před Honey jsme měli taky pudlíka, který si žil téměř nevycvičeným životem.
Uměl zaštěkat na požádání, ale když se sám rozhodl štěkat, tak nebyl k zadržení. Naučila jsem ho ZŮSTAŇ, stačilo mu to vysvětlit jednou a po zbytek života si to pamatoval. Věděl, co se po něm chce, když se řeklo HOP a BALÓNEK, ale jinak nic víc neuměl. Teď, když vidím, jak je to snadné a zábavné pro obě strany, je mi líto, že jsem ho toho nenaučila víc. Pravda, nevěděla jsem jak. Teď jsem hledala informace na internetu a ačkoli jsem našla spoustu užitečných, nejvíc mi pomohla zakoupená knížka 101 psích triků od Kyry Sundanceové, která je velice úspěšná a známá cvičitelka ze spojených států.  Knihu můžu vřele doporučit. Vše je jasně a přehledně popsáno slovně, na druhé straně jsou jednotlivé kroky postupně ještě zrekapitulovány ve zkratce s fotkami. U každého cviku nechybí pomoc s nejčastějšími problémy při výcviku, u kterých se kolikrát dobře nasmějete.

Kniha doporučuje slovní pochvalu, pohlazení, či odměnu hračkou, preferuje však odměnu pamlskem.

Jak nám to tedy s Honey jde? SEDNI jsme se naučili velice rychle, stejně tak DEJ PAC. LEHNI nám jde trochu pomaleji, především kvůli zvukové podobnosti (od toho tu však je i povel gesty, který společně s povelem uděláte, tudíž se to stále zlepšuje a co víc, gesta jsou očividně účinnější, než slova, která jsou pro psy hůře zapamatovatelná), dále začínáme s povelem HOP přes nohu a na klín. Honey je opravdu chytrá a moc jí to jde. Zatím je ve stadiu, kdy dělá povel stoprocentně s vidinou pamlsku, bez něj jde vidět, že vždy zapřemýšlí, zda jí to za to stojí. Ale jsme teprve na začátku, věřím, že časem budeme mít lepší úspěšnost. Pro zvládnutí úkonu na minimální úrovni je třeba týden. Pro to, aby si ho pes pamatoval jej však musíte opakovat celý život.

Pamlsků je potřeba hodně a tak je dobré myslet na kvalitu a zdravost pamlsku. S granulemi samozřejmě moc neuspějete a je dobré mít něco voňavého, po čem vás pes bude jako divý. My jsme zatím ukotvili u sušeného masa pro psy, které jsem vzhledem k Honeyiné velikosti nakrájela na co nejmenší možné kousky, aby se vše dalo dostatečně dlouho cvičit, při tom se jich nepřejedla a zároveň aby z nich něco měla.

Jsou psi, kteří nejsou příliš zaměření na odměnu pamlskem, pro některé je větší odměnou jejich oblíbená hračka, pro některé postačí slovní pochvala. Snažím se Honey občas jen pochválit a pohladit, aby si zvykla na to, že odměna nerovná se pouze pamlsek.

Dnes mám v plánu navštívit naši německou ovčačku Xenu. Je to osmiletá krasavice, kterou jsem ještě za jejího i mého mládí zkoušela naučit povel SEDNI a ZŮSTAŇ, což se mi ani trochu nepodařilo. Xena zjistila, že když si sedne, tak že dostane odměnu, ale vůbec nepochopila, že to souvisí s povelem. Tehdy jsem si řekla, že je to zkrátka malý hlupáček a že na to není. Teď jsem přesvědčená, že to byla moje chyba. Někde jsem dělala něco špatně. Tak to zkusím napravit, žádný pes není tak hloupý, aby se nenaučil povel. Výcvik psa je především o vaší osobní trpělivosti a důslednosti. Musíte umět ovládnout především sebe, o čemž jsem tehdy neměla příliš velké potuchy. Tak mi držte palce 🙂

 

Věřím, že se jednou dostaneme do stádia, kdy budou naši psi umět vše, co nás bude bavit a že z toho budeme mít společnou radost.

Výcvik psům pomáhá i v růstu jejich sebedůvěry. Pomůže i vašemu vztahu s ním, dostane se na další úroveň. Osobně se nejvíc těším, až naučím Honey skočit mi do náruče a Xenu skákat mi přes koleno!

Předchozí příspěvek
Napsat komentář

1 komentář

  1. Nunu

     /  22.2.2013

    Ahoj odporucam na youtube sledovat kanal kikopup je to skvela trenerka a verim ze by sa ti pacil jej sposob vycviku 🙂

    Odpovědět

Napsat komentář