Blanche a Marie – Jaká je atomová hmotnost lásky?

Na tuto otázku se snaží najít odpověď ve Zlínském Divadélku v klubu, prostřednictvím hry Blanche a Marie.

Obsazení:

Tato inscenance je velmi zajímavým kouskem režisérky Anny Petrželkové, která je nominovaná v Kategorii Talent roku v Cenách Alfréda Radoka.
Celou atmosféru podporují originální kulisy, například zdi pokoje, zdobené 2500 rukávů košil, připomínající nadužívanou pomůcku psychiatrických léčeben, svěrací kazajku. Kostýmy jsou precizní, oblek zobrazující žlutou housenku byl jasný zřejmě každému divákovi.

Fiktivní příběh seskládaný z reálných osob a jejich osudů, začíná v ústavu, kde Blanche pomalu umírá na následky ozáření po té, co jí byly amputovány nohy a paže. Blanche je nám představena jako pomocnice slavné Marie Curie, průkopnicí v oblasti chemie a fyziky, proslavená především svým výzkumem v oblasti radioaktivity. Obě se vrací do minulosti a předkládají nám své neobvyklé příběhy.

Obě ženy jsou hlavním středobodem celého představení a jejich životy jsou divákům podávány bez servítek, jsou surové a vášnivé.

Blanche je pacientkou profesora Jeana Martina Charcota. Je jeho oblíbeným objektem studie hysterie, jelikož je jí ovládána s naprostou spolehlivostí, je královnou všech hysteriček. Kateřina Liďáková předvedla zajímavé gymnastické výkony, její hysterie byla plochá, ovšem i ve hře se nakonec ukazuje, že byla pouze hraným divadélkem kvůli zaujmutí Jeana Charcota, do něhož je zamilovaná. Tudíž to není úplně na škodu.

V protikladu k ní Marie, racionální žena, držící zdánlivě své emoce na uzdě, ztvárněná Martou Bačíkovou je oslňující. Autorita inteligentní ženy z ní doslova kape. Její herecké umění mě fascinuje a o svém talentu mě utvrzuje v každém dalším představení, ať už hraje hlavní, nebo vedlejší roli. Pokud ji neznáte, určitě navštivte některá z představení, ve kterých hraje,  nebudete litovat.

Marta Bačíková v roli Marie

Ačkoli toho nemají mnoho společného,  mají obě stejná trápení, točící se kolem mužů. Ten je nenápadně ničí jako radioaktivní záření.

I mužská role zde dostala své místo k předložení svého dilematu. Již zmíněný  Jean Martin-Charcot v podání Gustava Řezníčka je svázán svou profesionalitou, denně zkoušenou svou pacientkou, pro kterou má slabost a jen horko těžko ji dokáže držet v patřičných mezích. Vědecky analyzuje stavy svých pacientek, které nemají daleko k pokusným opičkám. O lékařské etice tu nemůže být řeč, ale takové byly začátky psychiatrie. Příběhem ho provází sám Sigmund Freud, v dvojverzi Marka Příkazkého a Zdeňka Lambora. Jejich snaha zanalyzovat ženské chování je mužům blízké i dnes. Jane Avrilová, kterou hraje Helena Čermáková je přízrakem utrpení ženské duše.

Celá hra  se dotýká mnoha témat, včetně vědeckých, která používá k vykreslení atmosféry. Je především pro náročného diváka, donutí vás pochybovat o lidských citech, jejich smyslu a důsledcích. Jak daleko je člověk schopen zajít, aby uhasil všechny své vášně, a může se jich lidská duše oprostit? Je toho člověk schopen?

Nenechte si ujít jedinečný zážitek, podobných představení není mnoho.

Advertisements
Předchozí příspěvek
Napsat komentář

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: