ACTA, Megavideo, Piráti. Co všechno nevíte?

Rozhodla jsem se využít svého blogu k vyjádření mého názoru na události kolem dohody ACTA a k stahování a sdílení online filmů, seriálů a hudby.

Rozhodla jsem se k tomu po několika diskuzích s mým dědečkem a při sledování různých diskuzí, článků a pořadů na toto téma, které se mě přímo dotýká.

Nelíbí se mi, že často jde slyšet názor: No jo, nemůžou teď krást filmy a hudbu a tak jdou protestovat… Že se nestydí, zloději!

Ale to je typický názor člověka, který nemá ani ponětí, o co vůbec jde a má jen velmi povrchní informace, kterým věnoval minimální pozornost.

Vlastně jsem nikdy nic nestahovala, byla jsem profesionální online sledovač. Proč si materiálem zaplácávat paměť počítače, proč mám mít doma tuny DVDýček, když se pak už na ně skoro ani jednou nepodívám? Vždyť je to i velmi neekologické! Nechci být pasivním sledovačem televize. Vadí mi, že si skoro u žádné společnosti nemůžu přesně určit, jaký kanál ve své televizi budu mít a který ne, vždy je to nějaký balíček programů. Kdyby to záleželo jen na mě, jediné kanály, které si nechám je Prima COOL, Čt2, Čt24 a ještě se mi docela líbil Viasat History. Navíc si chci sama rozhodnout, kdy se podívám na co. Proč jsem začala sledovat online seriály? Před dvěma, třemi lety dávali na PrimaCOOl seriál Buffy, přemožitelku upírů. Seriál se mi líbil svým ojedinělým humorem a pohledem na svět. Bylo mi líto, když mi nějaký díl utekl, jenže ji dávali zhruba kolem 6 hodiny večer. Což znamenalo, že když jsem v 5 hodin šla domů, pokud jsem chtěla vidět svůj seriál, musela jsem si na něj půl hodiny počkat a pak sledovat v danou dobu. Venku bylo krásně a mě to štvalo, nakonec vyhrálo venkovní počasí, přece jen bylo příjemnější jít na procházku se psem, než sedět doma ať už dávali co chtěli. Ale protože mi ztráta mého seriálu taky nebyla lhostejná, našla jsem si ho na internetu. A tak to se mnou začalo.

Začala jsem tak sledovat mnoho seriálů, při tom jsem nebyla odsouzená k otrockému sezení u televize, kdy ona si řekne. Sledovala jsem svůj oblíbený seriál ráno při snídani, večer když jsem nemohla spát, nebo když bylo hnusně a nebo jsem byla nemocná. Prostě kdy se mně, osobně chtělo. Byla to televizní svoboda.  Měla jsem víc času na všechno a při tom jsme mohla sledovat strasti svých oblíbených hrdinů. Navíc jsem začala postupně sledovat seriály jen pár dní po té, co vyšly v televizi v Americe. Jejich vtipy byly aktuální, politická situace byla opravdu současná – úplně jiný zážitek.

Když byly vánoce, v seriálech měli taky vánoce a ne jak je tomu v českých televizích, kdy vánoční díl dávají na velikonoce. Ale není pravda, že tohle chci zadarmo. Pokud by televizní stanice, které své seriály a filmy točí udělali to, co Megaupload, že by dali k dispozici svou tvorbu online za paušální poplatek, třeba jednou měsíčně, nebo ročně, ráda je podpořím. Vlastně jsem uvažovala, že si u Megavidea zaplatím doživotní účet, co mě od tohoto plánu zdrželo bylo, že se časem ukázalo mnohem více přehrávačů, do té doby to bylo jen Megavideo, ale teď tu byl Videozer, Videobb, Puttlocker a mnohé jiné a já si řekla, že počkám, který z nich bude nejlepší a že ten si nakonec předplatím. To mě uchránilo před ztrátou mého účtu na Megavideu, kvůli jejich zrušení americkou vládou.

Ale jak já si představuji ideální svět pro autorská práva a pro jejich sledovatele?

Stejně jako já si musím udělat eshop, chci-li prodávat na internetu své zboží, nebo služby, měly by to samé udělat i televizni/filmové stanice. Každá točí trochu jiné seriály a bylo by jen na mě, kterou z nich si vyberu, nebo vyberu-li jich si víc, které si třeba každý měsíc předplatím určitou částkou, za což já budu smět na oplátku kdykoli online sledovat jejich tvorbu. Až účet nezaplatím, ta možnost mi bude zrušena, když se mi daná společnost přestane líbit se svou nabídkou, přejdu k jiné. Pokud by si zaplatili i pár překladatelů, mohli by své seriály okamžitě prodávat i do zahraničí s již profesionálně připravenými titulky.

Stejně tak to můžou dělat kapely. Nebaví mě, že musím mít všechna ta obrovská data hudby v počítači, nebo na discích. Teď jsem objevila Deezer.com, vypadá to, že to tak bude fungovat, ještě to ale musím prověřit a asi si ji nakonec  zaplatím a hudbu z počítače odstraním, dnes už skoro není místo, kde by nebyl internet. A tak si to budu moct poslechnout kde a kdy budu chtít.

Je mi to líto, ale televize už je pro mě druhořadé médium. Neříkám, že ji nesleduji, ale jak jsem psala výš, nechci být jen pasivním divákem. Chci si sama říct, co kdy kde a jak budu sledovat. A chci i svými penězi podpořit ty společnosti, které podle mě dělají dobré věci.

Velmi důležité video, Ivan Bartoš za Piráty o dohodě ACTA, Anonymous plus nějaká zajímavá právnická a statistická data:

X

X

X

Za absolutně nejhorší názor považuji tento od pana Ivana Hamšíka, který používá kvaziargumentaci.

Toto je hlavní obsah článku:

„1. Velká filmová a nahrávací studia si to zavinila sama, protože neumějí svoje produkty dostat levně a jednoduše k lidem. Ano, to je pravda. Hudba, filmy a knihy jsou nepřiměřeně drahé a na internetu je obtížné si je opatřit. To ale přece neznamená, že to legalizuje krádež. Když je teď nepochopitelně drahý benzin, budeme si ho do nádrží stahovat ilegálně?

2. Dělají to přece všichni. Asi nejhloupější argument. Stejný používají děti na základní škole: všichni dostali pětku, tak co.

3. Nebudu platit za špatný film. Další bláznivý argument říká, že platit se má jenom za kvalitu. Obyčejné potraviny by tedy měly být zadarmo?

4. Umění se nedělá pro peníze. S tím přišel na svém blogu spisovatel Paulo Coelho. „Peníze nejsou motivem. Psaní je pro mě potěšením a smyslem života. Čím víc lidí si pirátsky přečte knihu, tím lépe.“ Je to stejně pitomé jako jeho knihy. Opravdu chceme svět, kde všechno bude zadarmo a všichni se budou mít báječně? Už zase? Opravdu se novináři, kteří o pirátech s gustem píší, vzdají výplaty, až budou všechny noviny a časopisy „ke stáhnutí“ zadarmo?

5. Ten film nikomu nechybí. Opravdu byste nevěřili, kolik jindy svéprávných lidí mně tvrdí, že když někomu ukradnete auto, tak mu chybí, kdežto film stažený z internetu nikomu nechybí. Tak proč si ho nevzít.“

Tak za prvé je podle mě špatné říkat, že tohle jsou hlavní argumenty odpůrců. Tohle se dočtete maximálně na stránkách kinotipu a jiných stránek, kam se uživatelé chodili dívat na filmy a seriály. Vždycky se najdou lidé, co budou mít takové názory, ale tyhle vzdechy jsou jen názory lidí, kteří se o ten problém také nezajímají a nepřemýšlejí nad ním. Vím, že mnoho lidí to vnímá stejně jako já, tak se alespoň za sebe k těmto bodům vyjádřím:

1. Pan Hamšík souhlasí alespoň s tím, že jsou filmy, hudba a seriály v podstatě nedostupné a že se tyto společnosti minimálně málo snažily je k nám dostat. Ale tím, že si spustíte online film nikoho přímo neokradete. Mnoho filmů k nám do kin a televizí vůbec nepřijde, není možnost si je ani koupit na DVD, jelikož je prostě nikdo neprodává a když už omezený výběr seriálů v naší televizi vysílají, tak s 5-tiletým zpožděním a víceméně vždy nadabované, což ocení velká část publika, ale stejně velká se na takový pořad stejně nepodívá. Nedostupnost není ospravedlnění ke krádeži, ale shlédnutím, nebo stáhnutím filmu žádnou přímou škodu nepůsobíte. Ale tím, že na dané stránky chodíte a sledujete seriály, dáváte najevo, že se vám tento seriál/film líbí. Na to už ale tvůrci měli zareagovat a vytvořit něco jako Megaupload. Klidně se vsadím, že po zrušení veškerých stránek podobným Megauploadu se tržba v kinech a na prodeji DVD nijak  nezvedne.

2. Tento argument ani nazasluhuje komentář. Dělají to všichni a to říká kdo?

3. Tento argument si podle mě pan Hamšík upravil podle sebe, já slýchám spíš, že tím, že film sledujete online, nebo si ho stáhnete, nezpůsobujte stejnou škodu, jako přímým vykradením peněženky a že by na to lidi stejně nešli do kina, pustí si ho jen proto, že to jde, kdyby na netu film nebyl, tak si ho ani nepustí, natožpak na něj půjdu do kina, nebo si ho koupí na DVD. Většina lidí chodí do kin právě na filmy, které je zajímají. Já taky nečekala, až bude třeba Terminátor 4 dostupný na internetu, ale šla jsem na něj do kina, kvůli zážitku, online filmy sleduji jen ty, které už dávno nejsou v kinech, nebo mi nepřišly dost zajímavé, abych za ně zaplatila 150Kč a obvykle je mám puštěné jen jako kulisu k žehlení. Ještě jednou, kdyby na netu nebyl, tak bych se na něj ani nikdy nepodívala.

4. Názor pana Coelho je jeden názor, ne argument, co takhle si v tom udělat pořádek?

5. Znovu ten samý argument, používány v bodě 2. a 3. Ale lépe zní 5 bodů, než 4, nebo 3, že?

Náhled na tento problém, který stojí rozhodně za to, je od Ondřeje Neffa:

První zde a pokračování zde.

Přečíst by si ho měl každý, kdo vlastně úplně nechápe, o co jde a nechce být nadále neinformován o náhledu druhé strany, než jen takové verze, kterou nám ukazují v televizi.

Je těžké někde najít, co konkrétně se v ACTA píše, jak už to bývá se všemi dohodami, o kterých se hodně mluví, ale málo ví, ale proč by měli politici něco podávat srozumitelně veřejnosti, když jim jakákoli pozornost a zájem o jejich práci spíše vadí?

Největší hustota informací na stránkách: co dělat proti ACTA

Petici proti ACTA můžete podepsat např zde.

Něco málo o tom, jak to chodí u OSA:

x

x

x

A tento článek (tento podtržený text je na něj odkazem) je podle mě ze všech nejlépe napsaný, má 10 kapitol, tak si je nezapomeňte rozkliknout, rozhodně jej nevynechejte, chcete-li si udělat úplný obrázek, pokud si přečtete vše, na co jsem zde dala odkaz, máte dostatek materiálu, abyste si udělali vlastní názor.

Nevěřte všemu, co říkají v televizi. Zajímejte se sami. Máte nějaký další zajímavý, zatím nikde nezmíněný, nebo snad zapomínaný argument, nebo názor?  Sem s ním! 😉

Předchozí příspěvek
Napsat komentář

1 komentář

  1. ParchantZee

     /  13.2.2012

    Bohužel jsem příliš líný na to abych se registroval na stránkách Reflexu a mohl komentovat článek pana Hamšíka, takže musím svou potřebu ukojit zde. 😀
    Slova která používá jako protiargumenty ACTA opravdu vypadají, jakoby je nasbíral účelově, tedy za předpokladu že si je zcela nevycucal z prstu. Hlavně tyto protiargumenty znějící až nepřirozeně obecně, ve mě vzbuzují nedůvěru k jeho článku.
    Dokonce mi přijde že útočí na inteligenci čtenářů tím jak slova vkládá do úst většiny.
    Zkrátka a dobře mi přijde že pan Hamšík dostal do ruky 5kč/slovo a byl vyfocen v kvádru.
    Možná by se mohl zviditelnit v soutěží o účelový článek s nejnižší možnou informační hodnotou.

    Odpovědět

Zanechat Odpověď

