Tvaroh, boží to dar!

Ráda bych se s Vámi podělila o v Česku lehce opomíjenou potravinu, alespoň co se slaných pokrmů týče.

Není to nic jiného, než tvaroh.

Tvaroh je skvělá věc. Je to zjednodušeně sražené mléko. Já tu budu mluvit o klasickém měkkém a tvrdém tvarohu. Oba z řad nízkotučných, ačkoli není problém zakoupit si plnotučné, chcete-li  vyzkoušet si mé typy i v tučnější verzi.

Průměrné nutriční hodnoty tvarohu, ve 100g (měkký, nízkotučný):

  • Energie: 300 Kj (71 Kcal)
  • Bílkoviny:  13 g
  • Tuky: 0,5 g
  • Sacharidy: 3,7 g

Tyto hodnoty z něj dělají poměrně dietní potravinu.

Klasickou vaničku 250 gramového tvarohu koupíte od 10 do 18 Kč, takže je to i finančně dostupné.

Co se týče vitamínů a minerálních látek, vede si celkem dobře, jen se podívejte:

  • vitamin B1: O,O5 mg
  • vitamin B2 (riboflavin): 0,42 mg
  • hořčík: 8 mg
  • fosfor: 171 mg
  • draslík: 119 mg
  • vápník: 109 mg
  • zinek: 0,56 mg

Nebudu tu vypisovat, jaká denní dávka čeho je pro průměrného člověka potřeba. Jen ještě dodám, že obsahuje 3,7 g Laktózy, takže máte-li na ni alergii, tvaroh pro vás není to pravé ořechové.

A abych se konečně dostala k tomu, o co mi šlo především. A to k využití tvarohu v kuchyni možná tak, jak jste to zatím nezkusili.

Tyto nápady jsme postupně „vymýšleli“ společně s mým sourozencem, který se stravuje jako já.

Tvaroh – pomazánka

Tohle je ten nejprimitivnější recept, jaký může existovat. Budete k tomu potřebovat:

  1. 1 vaničku tvarohu (250g)
  2. sůl.

Ano, to je celé, ale znáte jistě sami, že jednoduchost vždycky jasně vede.

Takže já tuhle pomazánku dělám jednoduše, smíchám důkladně vaničku tvarohu s jednou menší lžičkou soli. Ano, jak kdo kolik solí a kolik co potřebuje osolit je velmi individuální. Takže začněte pro jistotu jen s jednou poloviční dávkou soli. Kdo solí víc, ať si dosolí, to myslím nemusím víc vysvětlovat. A je to hotové, máte základní pomazánku z tvarohu. Na co se hodí:

Namazat na chleba, na knäckebrott, je výborný s bramborami-takhle víceméně jím brambory nejčastěji, nic víc.

A pak je skvělou náhražkou do bramborového salátu. Kamarádce nechutnal, jelikož byl na ni salát kvůli tvarohu příliš hustý, ale myslím, že rozředění pomocí jednoho jogurtu by neměl být problém. Jak dělám bramborový salát já, napíšu za chvilku. Jinak do základní tvarohové pomazánky je skvělé přidat čerstvé bylinky. Nedoporučuji sušené, bývá to pak nahořklé. Já si teď nejvíc ujíždím na tvarohu s koprem. Nikdy by mě nenapadlo, jak moc se můžu zamilovat do kopru! A nešetřím s ním, ani s žádnou jinou bylinkou. Kopru tam namíchám tolik, že je tvaroh celý tmavě zelený až člověk žasne, že se tam všechen ten kopr vešel! Jinak doporučuji nemíchat s vícero bylinkami, nechte vyniknout jen tu jednu!

Pak je skvělá petrželka, raději ta klasická, ne kadeřavá. Stejně jako s koprem, nešetřit! K bramborám neznám nic lepšího! Pak není špatná kombinace s cibulí, ať už jakýkoli druh, nebo s česnekem, zkrátka co vás jen napadne!

Tvarohovou pomazánku používám na jeden můj milovaný salát.

Tvarohový salát

Budete potřebovat:

  1. tvarohová pomazánka (viz výše)- ale úplně vám bude stačit jen půlka vaničky
  2. 2 bílé papriky (ty používám já, ale použijte jakoukoli 😉   )
  3. 1 rajče (bez něj to není ono)
  4. 1 sladká mrkvička
  5. kyselé okurky (množství nechám čistě na vás)

Tak a to je ten základ. Všechno nakrájejte spíš na menší kousky, ať se vám to pěkně s tvarohem promíchá. Jen mrkev doporučuji nastrouhat na hrubém struhadle.  Takže až to smícháte, rajče svou šťávou se semínky se smíchá s tvarohem a když necháte celý salát odležet pár minut, i paprika trochu pustí šťávu a salát nebude tak moc hustý. Pak to tedy ještě jednou promíchejte a můžete ho sníst. Snad vám bude chutnat, já ho jím skoro každý den. Jinak na obměnu používám i ty bylinky, ačkoli petrželka na to není úplně vhodná, trochu ruší ostatní zeleninu. Ale kopr, nebo cibulka jsou ideálními přísadami.

Bramborový salát 

Nízkotučný bramborový salát

(u tohohle salátu Vám jen neřeknu přesné množtví, všechno dělám tak nějak podle oka)

  1. 2 měkké tvarohy (dohromady 500g)
  2. 1 celer
  3. 1 pastiňák
  4. 1 mrkev
  5. 1 pytlík mraženého hrášku
  6. 1 jarní cibulka
  7. 1 pórek
  8. brambory cca jeden 5-ti litrový litrový hrnec
  9. kyselé okurky
  10. (3 vajíčka)

Takže čím začít? nejlépe den předem si uvařte brambory. Pokud je vaříte oškrábané, doporučuji nechat si v hrnci ještě místo na celer, mrkev a pastiňák.

Až budete mít brambory z půlky uvařené přidejte celý celer. a Posledních pět minut před dovařením přidejte mrkev a pastiňák.  To proto, aby byly jen lehce povařené a nebyly změklé. Mezitím si nachystejte tvarohovou pomazánku (viz výše), tentokrát ji můžete i přesolit, jelikož brambory natáhnou sůl a pak byste museli dosolovat. Cibulku a pórek nakrájejte na libovolnou velikost. Stejně tak okurky. A teď ještě hrášek. Já používám mražený. A ten dám vařit tak, že v hrnci nechám vařit dostatečné množství vody. Jak voda přijde k varu, nasypu tam zmražený hrášek. Voda přestane vřít. A pak už jen počkám, než voda dojde zase do varu, obvykle by to nemělo trvat příliš dlouho. Jakmile začne bublat, sliji hrášek přes síto. Tak, teď už máte vše nachystané. Pokud jste vařily brambory ve slupce, tak je lepší vařit celer, mrkev a pastiňák zvlášť. Nejlépe také den předem. Dejte vařit první celer, jak bude skoro hotový hoďte do vody ještě tu mrkev a pastiňák a vařte už jen asi těch 5 minut. Jinak chápu, že má-li někdo rád hrášek a ostatní zeleninu rozvařenou, nenechte si délku vaření radit. Ale pak už to nebude můj recept 😉

No a teď už jen stačí dát všechno dohromady, lze také přidat nakrájené jablíčko. V seznamu je i vajíčko. Když použijete jen bílek, recept je skoro bez tuku, asi jen 1% tuku. Vajíčko se uvaří a dozdobí se s jím povrch salátu. Já ho zdobím ještě kolečky pórku a na kytičky nakrájenou mrkví. Až ho budu za měsíc dělat, vyfotím ho a přidám fotku.

A mám tu ještě jeden prostý, sladký recept. Moji obvyklou snídani.

Banánový tvaroh

potřebujete:

  • vaničku měkkého (250 g) tvarohu
  • 1 větší banán
  • cukr

Vidličkou rozmačkejte banán. Nejlepší je, rozmačkáte-li ho společně s cukrem, pak se vám nemůže stát, že byste měli v tvarohu nerozpuštěný cukr.Kolik cukru? To je těžko říct. Záleží na tom, jak moc máte rádi sladkou chuť, jak sladký, nebo velký je banán. Pro začátek zkuste 2 polévkové lžíce cukru. Já už sypu podle oka. Dodatečně dosladit není nikdy problém. Až vám z banánu a cukru vznikne ne moc vzhledná, lepkavá hmota vmíchejte do ni tvaroh. Nejlépe zase vidličkou. No a to je celé. Příteli ji chystám posypané grankem, já to jím obvykle s pár lžičkami marmelády. Je to sladká snídaně, která vás nakopne a dodá potřebnou energii.

Je spousta dalších skvělých receptů z tvarohu a tohle jsou mé nejpoužívanější. Časem možná přidám další, ale pro dnešek to jistě stačí.

Ještě dva malé typy:

1. Máte-li rádi balkánský sýr, jeho dietnější náhradou je tvrdý tvaroh. Stačí ho jen rozdrobit, nebo nastrouhat a smíchat se solí. Výborný například k rajčatům.

2. Ne každý tvaroh je stejný. Druhů je mnoho a jeden dokonce má zvláštní pachuť a tak ho nekupuji. Najděte si ten svůj oblíbený!

Advertisements
Předchozí příspěvek
Následující příspěvek
Napsat komentář

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: